A tradíciók útján a jövőbe - Új Presage Craftsmanship Series modellek a legszebb japán kézműves technikákkal készítve

A tradíciók útján a jövőbe - Új Presage Craftsmanship Series modellek a legszebb japán kézműves technikákkal készítve

Presage Craftsmanship Series, a japán kézművesség legszebb példája

Japán a hagyományaira építette fel a világ egyik legmodernebb társadalmát, sikerrel ötvözve a ma technikai lehetőségeit a múltjának legszebb értékeivel. Egyszerre ragaszkodik az évszázadok óta bevált, ismert és szeretett kézműves technikáihoz és ad teret ezek adoptálására a legmagasabb műszaki tartalommal bíró, modern termékeiben - erre az egyik legjobb példa a Seiko órakészítés elmúlt évszázada, amelynek része a Presage kollekció Craftsmanship Series sorozata.




A 2016-ban megjelent Presage sorozat mindvégig a hagyományos, mechanikus órakészítés mellett tette le a voksát, minden darabja egyszerre klasszikus és egyszerre modern. A felhasznált anyagok, a számlapok mind minőségi anyagokból és híresen részletes kidolgozottsággal készülnek, az órák stílusa pedig a hagyományos megjelenés állandóságát adja.




A kollekció része a Craftsmanship modellek sora, amelyek mindegyike egy-egy ősi japán kézműves technikát használva készül, a zománcozott számlapok, az urushi lakkozás vagy a shippo zománc évszázados hagyományait követve.

Ezek a számlapok, amelyek a Presage Craftsmanship órák legjellegzetesebb részei, mind kézzel készülnek olyan mesterek műhelyeiben, amelyek nemritkán hosszú évtizedek, akár évszázadok óta családi műhelyként őrzik és adják tovább a tudást, amelynek ezeket a különleges órákat köszönhetjük ma is.

Két új Presage modell urushi lakkozással, egy a legendás zománc számlappal és az új három napos kaliberrel


A most megjelent három új Presage modell a megújulás jegyében készült. A nemrég bemutatkozott, frissített tokforma az első Seiko karórák vonalait idézi, ugyanakkor néhány változtatással teljesen maivá vált. 

A duplán domború zafír kristály óraüveggel az órák karcsúbbnak hatnak a csuklón, az elegáns arányokkal készülő tokkal együtt pedig kiemelik a lényeget, a kézműves számlapok szépségét.




A számlapok egyben egy új design első darabjai is a sorozatban, a vékony és hosszú indexek egyszerre elegánsak és visszafogottak, de könnyen leolvashatóvá teszik a pontos időt, amely mégis elsődleges feladata minden karórának. 




A pontos időt az új 6R55 kalibernek köszönhetjük, amely nemrég mutatkozott be a 6R család tagjaként. Különlegessége a 72 órányi, vagyis 3 napos járástartaléka, amely a három új Presage modellen is a számlapon is feltüntetésre került, hiszen nem egy átlagos érték ebben a kategóriában.

Presage SPB403J1, a hófehér zománc klasszikus szépségével 



A Presage SPB403J1 modell a makulátlan fehér zománc számlappal összeköti a legújabb modellt a legelső Seiko karórával - a Laurel is ezzel a technikával készült már 1913-ban, és örökre meghatározta a Seiko karóráinak arculatát.

A zománc számlap egyszerre ad egy meleg hatású felületet és lágy csillogást mellé, jellegzetes ívben követve a számlap felületét. 




Mitsuru Yokosawa, a zománc mestere fél évszázada

Ezt a technikát a Seiko Presage Enamel modelleknél Mitsuru Yokosawa mesternek köszönhetjük, aki fél évszázada tanulja folyamatosan a hagyományos technikálat és hoz létre ezekből újakat, amelyeknek köszönhetően ma már az egyre vékonyabb zománcrétegek, amelyeket kézzel készít, mindössze 0.1 mm vastagságúak.




Ez igen magas fokú precizitást és látást kíván meg a mestertől, valamint a zománc alapanyag összetételének azonnali apró módosítását a pillanatnyi körülmények (páratartalom és hőmérséklet) ingadozásainak megfelelően az állandó és tökéletes végeredmény eléréséhez.

Mitsuru Yokosawa tudását mi sem jellemzi jobban, mint az a tény, hogy jelenleg Japánban ő az egyetlen kézműves mesterember, aki képes kézzel egy mindössze 3 cm átmérőjű felületre zománcot felhordani ilyen vastagságban és minőségben.




Maga a zománcozás folyamata a számlap előkészítésével kezdődik, egy külön üzem készíti a vasat hozzá, majd ebből készül préseléssel és vágással az alapforma.

A gyártás előtt a számlapot olajjal vonják be, így nem oxidálódik a felülete. Ezt az olajréteget a zománc felvitele előtt eltávolítják, majd savas mosással megtisztítják a felületet és nikkelezik, ezután semlegesítik a felületét - ezek a legkritikusabb lépések, amelyek alapjaiban határozzák meg majd az elkészült számlap minőségét.




A zománc alapanyagának készítésével folytatódik a folyamat, amelynek tökéletesnek kell lennie, majd ugyanilyen fontos fázis, a felhordás következik a számlapra, ahol a legfontosabb a hozzáértő és tapasztalt kéz.




Az égetés során a kemencében a zománc anyagának üveg vegyületei megolvadnak, és kialakul a jellegzetesen sima, egyenletes felület, amely egy alapos ellenőrzés után indulhat is a gyárba, ahol egy újabb Presage modell készülhet belőle.



Presage SPB405J1 és SPB407J1, a kézműves urushi lakkozás magasiskolája

A másik két új modell a Presage SPB405J1 a fekete urushi lakkozott számlappal és az arany színű másodperc mutatóval illetve az SPB407J1 modell, amelynek mohazöld urushi lakkozott felületét is az arany színek egészítik ki tökéletesre.



Az SPB405J1 nemesacél tokjához nemesacél fémszíjat (fémcsatot) kapott, mindkettőt a Seiko saját “Super hard coating” bevonata védi a karcoktól, az SPB407J1 pedig egy klasszikusabb megjelenéssel érkezik, a barna borjúbőr szíj jól illik a mohazöld számlaphoz és az arany színű másodpercmutatóhoz, a dátumablak arany keretéhez és a percosztás arany színéhez is.



Isshu Tamura és az urushi lakkozás magasiskolája

Az urushi lakkozási technika sok évszázados hagyomány, régebbi múltra tekint vissza, mint az órakészítés maga. 

Az urushi egy olyan lakkfajta, amelyet a japán lakkfa nedvéből dolgoznak fel. A japán Jomon-korszakra (i. e. 13 100 - i. e. 400) visszanyúló története szerint az urushit nemcsak bevonatként és díszítésként használták, hanem ragasztóanyagként is, amellyel a kézi markolatokat a kőbalta nyeléhez rögzítették már a csiszoltkő-korban.

Az urushi-t később fertőtlenítő és tartósító tulajdonságai miatt használták értékes tárgyak, például bútorok és hangszerek felületeinek kopás elleni védelmére, illetve szépsége miatt műalkotásokban is, erre a hagyományos urushi lakkozási technikákat még mindig alkalmazzák Japán-szerte.




Az urushi lakkozás központja Kanazawa városa, amely történelmi hagyományai révén sok kézműves szakma bölcsőjévé vált, és máig számos mesterembert nevel ki a különféle stílusokban.

Isshu Tamura a lakkozási technikák világszerte elismert mestere, aki a hagyományos kanazawai Kaga Maki-e aranylakk technikát tanulta mesterétől. Tudását tökéletesítve luxus töltőtollak és egyedi karórák készítésével szerzett elismerést világszerte a műveinek részletességéért és szépségéért.




Az urushi lakkozott számlapok sárgarézből készülnek, a folyamat első lépéseként ezeket polírozzák - ebben az esetben a polírozás nem a sima és fényes felülethez szükséges, hanem épp ellenkezőleg a felület érdesítéséhez, amellyel megköthető lesz az urushi lakk.

A polírozáshoz egy fajta, Shizuoka prefektúrából származó faszenet használnak a folyamat során, ennek a szemcsemérete és keménysége felel meg leginkább a feladatnak.

Az urushi lakkozás lényege a több réteg felvitele és kidolgozása, így már az alapozoó réteget is háromszor viszik fel és csiszolják a különleges faszénnal újra és újra, mivel ennek a rétegnek a tapadása adja majd a kész számlap tartósságát.




Két hét alatt készül el a számlap alapozása, majd következik a közbenső réteg, amely a jellegzetes urushi színhatás mélységét adja majd. Valamennyi lakkréteghez japán urushi lakkot használnak, mivel a tengerentúlról származó lakkokhoz képest ez adja a legtökéletesebb, egyedülálló mélységet, ami a végső kép kialakításához szükséges.

Az egyik legkényesebb része az urushi lakkozás folyamatának a fedőréteg felvitele. Ez a lakkréteg határozza majd meg a teljes lakkozás vastagságát, és rendkívüli szakértelem, türelem és összpontosítás szükséges a teljesen sima és egyenletes felület ecsettel történő létrehozásához - ez az a pont, ahol a mester bizonyíthatja szakértelmét és tapasztalatát egyaránt.




Ha a fedőréteg kész, újra jön a Suruga faszén, és több körös csiszolási és polírozási eljárás, amitől még simább lesz a felület, mielőtt a suri urushi átlátszó lakkal kitöltik azokat a mikroszkopikus felületi egyenetlenségeket, amelyeket a korábbi eljárásokkal már nem lehetett kezelni.

Az utolsó lépés a polírozás, amelyet Tamura úr az ujjára felvitt speciális porral, kézzel végez, így biztosítva a jellegzetes csillogást és egyben ellenőrizve még egyszer a felületet is, hozzáadva a tudásából egy darabot minden elkészült számlaphoz.




Seiko Presage Craftsmanship Series SPB403J1, SPB405J1 és SPB407J1 modellek technikai adatai

SPB403J1 - az óra előrendelhető, az ára 580.000 Ft

  • Kaliber: 6R55 mechanikus automata

  • Járástartalék: 3 nap / 72 óra

  • Tok átmérő: 40.2 mm

  • Tok vastagság: 12.1 mm

  • Tok anyaga: nemesacél

  • Szíj anyaga: nemesacél

  • Óraüveg: Zafír kristály, duplán domború, tükröződésmentes bevonattal

  • Vízállóság: 10 Bar



SPB405J1 - az óra előrendelhető, az ára 680.000 Ft

  • Kaliber: 6R55 mechanikus automata

  • Járástartalék: 3 nap / 72 óra

  • Tok átmérő: 40.2 mm

  • Tok vastagság: 11.6 mm

  • Tok anyaga: nemesacél

  • Szíj anyaga: nemesacél

  • Óraüveg: Zafír kristály, duplán domború, tükröződésmentes bevonattal

  • Vízállóság: 10 Bar



SPB407J1 - az óra előrendelhető, az ára 700.000 Ft

  • Kaliber: 6R55 mechanikus automata

  • Járástartalék: 3 nap / 72 óra

  • Tok átmérő: 40.2 mm

  • Tok vastagság: 11.6 mm

  • Tok anyaga: nemesacél

  • Szíj anyaga: borjúbőr (LWG tanúsítással)

Megosztás